برای سئوی سایت از چه ابزارهای سئو می‌توان کمک گرفت؟ آیا همچنان باید به ابزارهای قدیمی وفادار ماند؟ ابزارهای رایگان یا پولی، کدام یک بهترند؟ برای سئوی سایت، سرچ کلمه کلیدی، لینک‌سازی و بررسی و مانیتورینگ ابزارهای متفاوتی وجود دارند. البته نیازی نیست با همه‌ این ابزارها درگیر شوید. شناخت بهترین ابزارهای سئو سایت و به‌کارگیری ابزارها متناسب با هدفی که دارید، درست‌ترین کار ممکن است.


بهترین ابزارهای سئو سایت

مهم‌ترین نکته در استفاده از ابزارهای سئو، به‌کارگیری آن‌ها بر اساس هدفی است که دنبال می‌کنید. به همین جهت بهترین ابزارهای Seo را به شما معرفی می‌کنیم.

در معرفی هر ابزار سعی شده تا نکات اصلی ابزار و ویژگی‌های آن‌ها فهرست شود. بر اساس ویژگی‌های هر ابزار می‌توانید آن را با دیگر ابزارهای موجود مقایسه کنید و بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

بهترین ابزار سئو

1- سمراش Semrush

سمراش از مهم‌ترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی است. اگر به مباحث سئو تسلط فنی داشته باشید، به کمک داشبورد Semrush به داده‌های بسیاری دسترسی خواهید داشت. از مفیدترین ویژگی‌های سمراش امکان رهگیری میزان پیشرفت سایت است. به کمک جعبه‌ابزار سمراش می‌توانید رتبه صفحات سایت را بر اساس کلمه کلیدی‌های هدف پیدا کنید و میزان حجم جستجوی ماهانه آن را ببینید.
علاوه بر این به کمک semrush می‌توانید کلمه کلیدی‌هایی که رقیبان شما روی آن تبلیغ کلیکی رفته‌اند را پیدا کنید و نگاهی گذرا به آن داشته باشید.
البته سمراش یک عیب مهم دارد و آن هم پولی بودنش است. مسئله‌ای که برای کاربران ایرانی مسئله‌ساز خواهد بود.

ویژگی‌های کلیدی سمراش

  • مشاهده‌ رتبه صفحات سایت در کلمه کلیدی‌های هدف.
  • مشاهده میزان جستجوی ماهانه بر اساس کلمه کلیدی‌ها.
  • امکان تجزیه و تحلیل بک لینک‌های هر صفحه و کمپین‌های بازاریابی محتوایی.
ابزار Semrush

2- ابزار Moz Pro

به کمک ماز پرو می‌توانید فرصت‌های بهینه‌سازی مطالب را پیدا کنید. رشد صفحات و کلمه کلیدی‌های هدف را پی بگیرید و بر اساس داده‌های آن گزارش عملکرد بسازید. نکته‌ مهم اینکه استفاده از سرویس MOZ PRO شامل یک بسته‌ رایگان یک ماهه است؛ پس از آن باید سرویس ماهانه ابزار را خریداری کنید.

ویژگی‌های مهم سرویس moz pro

  • ارائه‌ گزارش دقیق از میزان جستجو و سختی کلمات کلیدی‌.
  • امکان ذخیره‌سازی لیست کلمات کلیدی هدف و گزارش‌گیری از میزان پیشرفت.
  • محدود کردن گزارش عملکرد به جستجوهای محلی یا ملی.
ابزار ماز یکی از ابزار سئو

3- کیورد پلنر Keyword Planer

وقتی صحبت از بهترین ابزارهای سئو سایت وسط باشد، همیشه از کیورد پلنر هم حرف به میان می‌آید. این ابزار از ویژگی‌های جانبی سرویس گوگل ادز است که توسط خود گوگل ارائه می‌شود. اگر به دنبال یک ابزار رایگان برای تحقیق کلمات کلیدی هستید، بهترین گزینه Keyword Planer خواهد بود.
سادگی استفاده از این ابزار باعث شده تا توسط همه‌ کاربران قابل‌استفاده باشد. برای استفاده از کیورد پلنر می‌توانید با تایپ یک یا چند عبارت مرتبط با کسب‌وکارتان شروع کنید و بعد پیش بروید. نکته‌ مهم اینجاست که کیورد پلنر داده‌های خودش را مستقیماً از گوگل می‌گیرد. به همین خاطر نتایج آن قابل استناد است.
ویژگی مهم کیورد پلنر ارائه‌ گزارش‌های تخمینی است. وقتی عبارتی را در این سرویس سرچ می‌کنید، تخمینی از میزان ترافیک آن به شما نشان‌ داده می‌شود. بر اساس این گزارش‌ها می‌توانید موضوعات پرطرف‌دار را شناسایی کنید و بر اساس آن‌ها استراتژی بازاریابی محتوایی سایت را بچینید.

ویژگی‌های کلیدی سرویس کیورد پلنر

  • یک ابزار رایگان برای تخمین سختی کلمه کلیدی و میزان رقابت آن.
  • امکان جستجو برای یک کلمه کلیدی خاص یا کل موضوعات مرتبط با یک عبارت.
  • مشاهده‌ تخمین نتایج جست‌وجو برای هر کلمه کلیدی.
  • امکان قضاوت کیفیت و اعتبار سایت‌های رقیب و حاضر در رتبه‌بندی گوگل.
کیورد پلنر

4- ابزار KWFINDER

اگر در فهرست ابزارهای آنلاین سئو دنبال یک سایت سریع و ساده هستید، سایت کی دبلیو فایندر گزینه‌ مناسبی است. به کمک این ابزار می‌توانید مجموعه‌ای از کلمه کلیدی‌های مرتبط را پیدا کنید و سپس بر اساس میزان سختی آن‌ها عباراتی را بیابید که رتبه گرفتن از طریق‌شان کار ساده‌تری است. به زبان ساده‌تر، اگر به دنبال چیدن یک استراتژی محتوایی هستید، KWfinder ابزاری است که خیلی خوب به کمک‌تان خواهد آمد.
البته برای استفاده از تمامی امکانات کی دبلیو فایندر باید اکانت پرمیوم آن را تهیه کنید.

ویژگی‌های اساسی KWFinder

  • ارائه‌ی یک دید کلی از استراتژی محتوایی رقبا.
  • پیدا کردن عبارات کلیدی لانگ تیل.
  • امکان محدود کردن سرچ کلمه کلیدی به کاربران محلی.
ابزار کی دبلیو فاندر

5- کیوردچی Keywordchi

اگر در بین ابزارهای سئوی سایت به دنبال گزینه‌های داخلی هستید، سایت کیوردچی کمک بزرگی به شما می‌کند. استفاده از این سایت رایگان بوده و چه برای متخصصین سئو و چه تازه‌کارهای این راه، کاربردی است.
به کمک کیوردچی می‌توانید کلمه کلیدی‌های اصلی سایت را جست‌وجو کنید و سپس با ابرکلمات هر کلمه روبرو شوید. از این ابرکلمات می‌توانید برای چیدن ساختار تقویم محتوایی، تدوین استراتژی محتوا یا نوشتن محتوا کمک بگیرید.

ویژگی‌های ابزار کیوردچی

  • منطبق بودن بر نتایج جستجوی فارسی.
  • ارائه‌ی ابرکلمات و جستجوهای مرتبط برای هر کلمه کلیدی.
  • امکان گرفتن گزارش در قالب اکسل یا گوگل شیت.
  • طراحی ساده‌ ابزار و استفاده‌ آسان.
کیوردچی

6- ابزار Google Trends

گوگل ترندز نیز مانند Google Keyword Planner ابزاری است که برای تشخیص کلمات کلیدی مناسب مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار هم از ابزارهای خود گوگل است و ابزار دقیقی است اما Google Keyword Planner از گوگل ترندز Trends دقیق تر است و کلمات مشابه بیشتری را نمایش می دهد.
علاوه بر کلمه ی کلیدی مناسب می توان از این ابزار آمارهای بیشتری گرفت مانند :

  • در هر کشور کلمه ی مورد نظر چه مقدار جستجو می‌شود
  • هر کلمه در چه بازه‌ی زمانی ای بیشترین میزان جستجو را داشته است
  • مثلاً کلمه ی “مدیروب” بدون فاصله، بیشتر جستجو می‌شود یا “مدیر وب”
  • کلماتی که به یکدیگر نزدیک هستند و بین آن ها مردد هستید را با اضافه کردن یک ” , ” از هم جدا کنید تا گوگل ترندز Trends آن ها را با هم مقایسه کند.
ابزار سئو Google Trends

همان قدر که جستجوی کلمات کلیدی در سئو اهمیت دارد، لینک‌سازی صحیح نیز مهم است. داشتن یک استراتژی خوب در لینک‌سازی، به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بهتر محتوای سایت را درک کنند. علاوه‌براین مخاطب را نیز برای مدت بیشتری در سایت نگه می‌دارد. در ادامه فهرستی از بهترین ابزارهای لینک‌سازی سئو را معرفی خواهیم کرد.

7- سایت Linkody

سرویس Linkody ابزار مناسبی برای سئوکاران مبتدی و حرفه‌ای است. به کمک این سرویس می‌توانید تمامی لینک‌سازی‌های سایت را کشف کرده و پس از ردیابی، تجزیه‌وتحلیل کنید. این ابزار سایت‌ شما را به شکل 7/24 چک می‌کند، درنتیجه اگر مشکلی هم برای لینک‌سازی سایت پیش بیاید، خیلی سریع متوجه اشتباه می‌شوید و می‌توانید آن را اصلاح کنید.
نکته‌ دیگر اینکه به کمک این ابزار می‌توانید ساختار مقاله‌های رقبای خود را نیز آنالیز کنید. البته استفاده از این سایت نیازمند تهیه‌ اشتراک پریمیوم است.

ویژگی‌های کلیدی Linkody

  • امکان تجزیه‌وتحلیل رقبا با وارد کردن یک URL ساده.
  • چک کردن روزانه‌ کیفیت لینک‌سازی سایت.
  • گزارش‌گیری سریع و دقیق .
ابزار Linkody

8- ابزار Broken Link Checker

یکی از دردسرهای سئو چک کردن لینک‌هایی است که به هر دلیلی دچار مشکل شده‌اند. انجام این کار به شکل دستی خیلی وقت‌گیر است. اما اگر از افزونه‌ Broken Link Cheker استفاده کنید، بحث متفاوت خواهد بود. این ابزار از افزونه‌های رایگان کروم است و روی مرورگر شما نصب می‌شود.

ویژگی‌های کلیدی Broken Link Cheker

  • گزارش‌دهی لینک‌های خراب در عرض چند دقیقه.
  • مشخص کردن لینک‌های خراب سایت با رنگ قرمز.
  • امکان تجزیه‌وتحلیل لینک‌های خراب و پیغام خطاهای 404.
  • استفاده‌ راحت و رایگان بودن ابزار.
ابزار broken link checker

9- جعبه‌ابزار Seo DreamHost

دریم هاست از بهترین ابزارهای سئو است. به کمک این جعبه‌ابزار می‌توانید مشکلات احتمالی سئوی سایت را شناسایی کنید و سپس به کمک یک طرح شخصی‌سازی شده و بر اساس یک برنامه عملی به سراغ بهبود رتبه‌ سایت بروید.
برای مثال ممکن است فهرستی از کلمه کلیدی‌های جدید را کشف کنید که به بهبود عملکرد محتوای سایت کمک می‌کند. به‌علاوه می‌توانید یک سرویس مانیتورینگ برای 20 کلمه کلیدی فهرست ‌شده داشته باشید. به‌نحوی‌که فعالیت رقبا را نیز رصد کنید و بر اساس آن استراتژی‌های محتوایی سایت را بچینید.

ویژگی‌های اصلی جعبه‌ابزار دریم هاست

  • دریافت یک طرح عملیاتی شخصی برای بازاریابی محتوایی.
  • امکان رهگیری 20 کلمه کلیدی برای 4 رقیب.
  • کنترل فنی 24 ساعته سئوی سایت.
  • قیمت فعال‌سازی پایین برای استفاده از امکانات پریمیوم.
ابزار Seo DreamHost

جمع‌بندی

هدف از سئوی سایت بهینه‌سازی صفحات و بالابردن میزان بازدید و نرخ کلیک کاربران است. برای این کار باید آنالیز خوبی از سایت داشت و از یک استراتژی سئوی مشخص پیروی کرد. در روند نظارتی بر عملکرد سایت می‌توانید از ابزارهای سئوی سایت کمک بگیرید.
تعداد ابزارها و سرویس‌های سئو هر روز در حال افزایش هستند. به همین خاطر، مهم است که بهترین ابزارهای سئو را بشناسید و متناسب با نیازتان بتوانید از ابزارها کمک بگیرید. اگر راجع به افزونه‌ها و ابزارهای سئو سؤال داشتید، می‌توانید در بخش کامنت‌های همین مقاله آن را مطرح کنید.